آیا برنج غذایی مفید است ؟ رابطه برنج با بیماری دیابت چیست ؟
نوشته شده توسط : adorn

رابطه برنج با بیماری دیابت چیست ؟  در سالهای اخیر دیابت در کشور ما رو به افزایش است. برنج ، که یکی از غذاهایی است که باعث این بیماری می شود و مقاومت به انسولین را افزایش می دهد ، نیز در لیست موارد قابل اعتراض قرار دارد. به همین دلیل ، آیا برنجی که اکثر مردم از سفره خود جدا می کنند واقعاً مضر است؟ آیا باید برنج را از زندگی خود حذف کنیم ، که می گوییم مانع از جذب نشاسته و قند زیاد می شود؟ آیا فکر می کنید برنج که جزو غذاهایی است که ممنوعیت خوردن و لیست رژیم ها به ویژه برای بیماران دیابتی است ، هیچ فایده ای ندارد؟ آیا اگر این درست باشد نباید مردم چین یا شمال ایران که بیشترین آمار مصرف برنج را دارند در صدر جهان از نظر دیابت باشند؟

اگر پاسخ سوالات فوق را در مورد مضرات کنار آن بگذاریم ، برنج ، که از چین به جهان سرایت کرد ، یکی از قدیمی ترین و شاید اساسی ترین مواد غذایی بشریت است. برنج از نظر تولید غلات جهان بعد از گندم و ذرت مقام سوم را به خود اختصاص داده است. برنج سفید محصولی است که با جداسازی پوسته های شالیزار و صیقل دادن آن با روش های مختلف و حذف دانه های شکسته و خام از آن به دست می آید. از نظر کیفیت و قیمت ، برنج با توجه به منطقه ای که در آن استخراج می شود متفاوت است .

انواع برنج

1 –  برنج شیرین: این یک نوع برنج کوتاه و چاق است.

2 – برنج دانه بلند: نوعی برنج دانه ریز است که 4-5 برابر عرض آن وجود دارد.

3 – برنج دانه کوتاه: نوعی برنج است که طول آن کوتاه است و تقریباً شکل آن گرد است .

4 – برنج معطر: این یک نوع برنج با طعم طبیعی خاص خود است ، درست مانند فندق بو داده .

5 – برنج دانه متوسط: نوعی برنج است که 2-3 برابر عرض آن و دانه های کوتاهتر و پهن تری نسبت به برنج دانه بلند دارد .

پس چرا برنج مضر است؟

توسط  متخصصان تغذیه و پزشکان بیان شده است که برنج که منبع بسیار غنی از مواد مغذی است ، در صورت مصرف با روغن تبدیل به انرژی می شود ، بنابراین باعث افزایش وزن زیادی می شود. از آنجا که در یک وعده برنج پلو 250 کالری وجود دارد ، هنگامی که بیش از حد مصرف شود باعث دیابت نوع 2 می شود و قند خون را بالا می برد و راه را برای دیابت هموار می کند. با این حال ، به نظر من ، بیشتر تحقیقات در مورد این موضوع بر روی برنج سفید انجام می شود. با این حال ، وقتی می گویید برنج ، فقط برنج سفید را نباید درک کرد. بر اساس داده های “کمیسیون برنج کالیفرنیا” ، بیان شده است که بیش از چهل هزار نوع برنج در سراسر جهان وجود دارد. من همچنین فکر می کنم که این مطالعات باید در مورد روش های پخت برنج انجام شود. من به عنوان فردی که در ابتدای بیماری دیابت است و عاشق برنج پلو است ، فکر می کنم این موضوع باید از این جنبه ها عمیقاً بررسی شود ، زیرا کنجکاوی من را برانگیخته است. این واقعیت که برنج سفید که 30 سال پیش در هر سال 4-5 کیلوگرم برای هر نفر در کشور ما مصرف می شد ، اکنون بین 9 تا 10 کیلوگرم برای هر نفر در سال مصرف می شود ، در واقع باید نشانه این باشد که ما تسلیم نشده ایم روی این غذای سالم و طبیعتا برنج غذایی سالم محسوب می شود.

کارشناسانی هستند که ادعا می کنند برنج مضر نیست .

کتاب ها و مقالاتی در این زمینه نوشته شده توسط متخصص قلب و عروق دکتر مراد کنیکوغلو گفت: “پزشکانی که توصیه می کنند برنج نخورید ، ادعا می کنند که باعث دیابت می شود و عروق قلب را مسدود می کند. اگر اینطور بود ، هم بیماری های قلبی و هم دیابت و تعداد افراد چاق باید در کشورهای آسیایی بیشتر از کشورهای غربی باشد. با این حال ، در مناطق روستایی چین که مقدار زیادی برنج مصرف می کنند ، مشکلات قلبی ، سرطان و چاقی بسیار کمتر از کشورهای غربی است. در حالی که میزان چاقی در ژاپن و کره جنوبی 3.2 درصد است ، این میزان در ایالات متحده بیش از 30 درصد است. ژاپنی ها گوشت بسیار کمی می خورند و 60 درصد از انرژی خود را از کربوهیدرات ها و در درجه اول برنج کوتاه تامین می کنند. نسبت کربوهیدرات ها در رژیم غذایی چینی ها به 70 – 80  افزایش می یابد ، اگرچه آنها در طول زندگی خود برنج و رشته فرنگی می خورند ، اما به طور کلی چربی ندارند. باز هم ، در تحقیقی که نتایج آن در مجله پزشکی بی ام جی بریتانیا منتشر شد ، دکتر ها و دانشمندان به رهبری چی سان اطلاعات 350 هزار نفر از مردم چین ، ژاپن ، ایالات متحده و استرالیا را که طی 2 تا 22 سال جمع آوری شده بود ، تجزیه و تحلیل کردند. با اشاره به اینکه مصرف منظم و زیاد برنج سفید احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد ، دانشمندان همچنین اظهار می کنند که مصرف برنج در مقادیر کم و در فواصل زمانی از این نظر خطری ندارد. در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شد ، مشخص شد افرادی که 2 روز یا بیشتر در هفته برنج قهوه ای مصرف می کنند ، نسبت به افرادی که ماهی یکبار برنج سفید می خورند ، 11 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. محققان تأکید کردند که با مصرف غلات فرآوری نشده مانند برنج قهوه ای ، گندم قهوه ای یا جو به جای برنج سفید می توان خطر ابتلا به دیابت را تا 36 درصد کاهش داد. (منبع: مجله پزشکی “آرشیو طب داخلی )

رایج ترین و سالم ترین انواع برنج در دنیا

بسته به منطقه ، انواع مختلفی از برنج وجود دارد مانند برنج بالدو ، برنج باسماتی ، برنج آربوریو ، برنج یاسمن ، برنج قهوه ای ، برنج وحشی ، برنج سیاه ، برنج وهانی ، برنج شمال ایران و برنج عنبربو .

1 – برنج  باسماتی ، شاهزاده برنج ها محسوب می شود ، که از نظر ارزش غذایی بیشتر از سایر انواع برنج ترجیح داده می شود ، به دلیل دارا بودن قند بسیار کم برای بیماران دیابتی توصیه می شود و مهمترین ویژگی آن دانه بلند و ریز آن است ، علاوه بر بوی منحصر به فرد آن منشاء آن هند است و در ایالت پنجاب رشد می کند. پنجاب به معنی “پنج آب” است. به لطف دلتای تشکیل شده از پنج رودخانه که از وسط این ایالت عبور می کنند ، بهشت ​​برنج تبدیل شده است. این منطقه که در دامنه کوههای هیمالیا تأسیس شده و منبع آن آبها و ذوب یخ در اینجا است ، محیطی فوق العاده برای کشت برنج باسماتی است. مهمترین ویژگی برنج باسماتی این است که نوعی برنج است که بعد از پخت می تواند دو یا سه برابر طول خود رشد کند. بوی فندق بو داده بی نظیری دارد .

2 – برنج قهوه ای دانه کامل برنج است. دارای سبوس غنی از فیبر ، جوانه مغذی و آندوسپرم غنی از کربوهیدرات است. یک وعده 100 گرمی برنج قهوه ای حاوی دو برابر فیبر و کالری و کربوهیدرات کمتری نسبت به برنج سفید است. به طور کلی ، برنج قهوه ای حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به برنج سفید است. همچنین دارای آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه ضروری است. برنج قهوه ای یک غذای غلات کامل است ، به این معنی که شامل سه قسمت هسته دانه است: لایه بیرونی پر از فیبر به نام سبوس ، هسته غنی از مواد مغذی و لایه میانی نشاسته ای به نام آندوسپرم. قبل از مصرف برنج قهوه ای ، بدنه بیرونی آن برداشته می شود .

3 – برنج سیاه منبع مهمی برای استخوان ، بافت عصبی ، کار ماهیچه ها و سلامت قلب است ، زیرا منیزیم بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. منیزیم همچنین نقش مهمی در تولید انرژی سلول ها دارد و سطح انرژی بدن را افزایش می دهد. سیستم ایمنی و عصبی را تقویت می کند. تفاوت دیگر برنج سیاه با برنج سفید ارزش آنتی اکسیدانی بالای آن است. آنتی اکسیدان ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و اثرات پیری را کاهش می دهند .

 4- برنج عنبربو ایرانی یکی از انواع برنج ایرانی که به خاطر عطر آن بسیار شهرت دارد ، برنج عنبر بو است. برنج عنبربو برنج محلی خوزستان است. این برنج جنوبی علاوه بر قیمت مناسبش، این قدر طعم و مزه دارد که با صلح و صفا در کنار برنج شمالی‌ها (مثل برنج طارم و هاشمی و صدری و …) قرار می‌گیرد و جزو برنج هایی می‌شود که فروششان خوب است.

5 – برنج شمال ایران همه می‌دانند که بهترین و اعلاترین برنج‌های کشور در شمال ایران کاشته می‌شوند، باید بگوییم تقریبا در تمام خطه شمال کشور از شرق استان گلستان تا غرب گیلان در اکثر شهرها کاشت برنج انجام می‌گیرد. هرکدام از شهرهای این استان‌ها نوع خاصی از برنج را کشت می‌کنند و به همین دلیل شهرت آنها در کاشت آن برنج است، به طور مثال برنج طارم مخصوص شهرهای استان مازندران است و برنج دم سیاه صدری مخصوص گیلانی‌ها، بنابراین باید با توجه به ویژگی‌های هر برنج مشخص شود که در مازندران کشت شده است یا در گیلان. برای خرید برنج شمال ما کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: